AD TEST
Edukácia dospelého pacienta s obezitou
Voľba najvhodnejších postupov
1. Čo je cieľom edukačných postupov vedených sestrou u pacienta s obezitou?
a) znížiť náklady na zdravotnú starostlivosť
b) podpora pozitívneho postoja k liečbe a motivácia k zmene
c) zlepšiť vzhľad pacienta pre spoločnosť
d) naučiť pacienta samostatne diagnostikovať choroby
2. Najčastejšou príčinou nárastu telesnej hmotnosti je:
a) nedostatok spánku
b) nesprávna životospráva a nadmerný energetický príjem
c) dedičnosť vo všetkých prípadoch
d) nadmerné pitie vody
3. Základnými atribútmi edukácie pacienta s obezitou sú:
a) náročnosť a dlhodobosť
b) štruktúrovanosť a ľahká realizovateľnosť
c) humor a súťaživosť
d) autoritatívny prístup
4. Ktorý prístup je NESPRÁVNY v komunikácii s pacientom s obezitou?
a) empatia a rešpekt
b) moralizovanie a direktívny tón
c) motivácia a podpora sebamotivácie
d) rešpektujúci dialóg
5. Aký edukačný nástroj sa odporúča použiť v prekontemplácii?
a) obrázky, videá, letáky a odkazy na webové stránky
b) komplexné výskumné štúdie
c) farmakologické protokoly
d) povinné prednášky
6. V štádiu akcie je dôležité zo strany sestry:
a) prejavovať porozumenie a chváliť pacienta
b) kritizovať pomalý pokrok
c) ignorovať pacientove pocity
d) predpisovať lieky bez vysvetlenia
7. Relaps znamená:
a) ukončenie liečby
b) návrat k starým návykom
c) upevnenie správnych návykov
d) trvalé schudnutie
8. Aký postoj je vhodný zo strany sestry pri relapsoch?
a) „No vidíte, hovorila som, že to nevydržíte.“
b) „Rozumiem. Čo by vám mohlo pomôcť vrátiť sa k tomu, čo fungovalo?“
c) „Zlyhali ste a už to nemá význam.“
d) „Teraz vám už nepomôžem.“
9. Aký prístup je základom efektívnej komunikácie s pacientom s obezitou?
a) rešpektujúci a bez predsudkov
b) direktívny a prísny
c) kritický a ironický
d) ignorujúci
10. Aký zdravotný prínos má zníženie hmotnosti o 5 – 10 %?
a) žiadny
b) len kozmetický efekt
c) významný zdravotný prínos
d) zlepšenie výkonu v športe
11. S kým by mala sestra spolupracovať pre úspech v manažmente obezity?
a) len s rodinou pacienta
b) s lekárom, nutričným terapeutom a psychológom
c) len s obvodným lekárom
d) s učiteľom telesnej výchovy
12. Čo je kľúčom k želanej zmene správania sa pacienta?
a) odborná rada a schopnosť sestry počúvať, rešpektovať a sprevádzať pacienta
b) prísny dohľad a kontrola
c) vyvolanie hanby a strachu
d) podávanie trestov
13. Čo je cieľom manažmentu diabetu 2. typu (DM2T)?
a) dosiahnuť ideálnu hmotnosť bez ohľadu na glykémiu
b) len znížiť hladinu cholesterolu
c) dosiahnuť individualizované ciele glykémie a hmotnosti
d) nahradiť všetky lieky fyzickou aktivitou
14. Koľko osôb s diabetom 2. typu bolo zahrnutých do združenej analýzy?
a) 406
b) 1 406
c) 4 060
d) 14 060
15. Ako dlho trvala liečba iGlarLixi v analyzovaných štúdiách?
a) 12 týždňov
b) 24 týždňov
c) 48 týždňov
d) 2 roky
16. Aký bol priemerný BMI účastníkov v analyzovaných štúdiách?
a) 25,0 kg/m²
b) 29,1 kg/m²
c) 32,4 kg/m²
d) 35,6 kg/m²
17. Aký bol medián trvania diabetu u účastníkov?
a) 3 roky
b) 5 rokov
c) 9 rokov
d) 15 rokov
18. Ako sa zmenila telesná hmotnosť počas liečby iGlarLixi?
a) zvýšila sa v priemere o 1,9 kg
b) znížila sa v priemere o 1,9 kg
c) zostala bez zmeny
d) znížila sa len u pacientov s BMI < 30
19. U ktorej skupiny bol najvýraznejší pokles telesnej hmotnosti?
a) u osôb s BMI < 25
b) u osôb s BMI < 30
c) u osôb s BMI ≥ 30 (obéznych)
d) u osôb s BMI 25 – 29,9
20. Aká je hlavná výhoda kombinácie iGlarLixi pre pacientov s nadváhou alebo obezitou?
a) znižuje chuť na sladké
b) zmierňuje priberanie spojené s inzulínom
c) úplne nahrádza diétne opatrenia
d) odstraňuje potrebu pravidelného merania glykémie